Olen
toisaalla näillä sivuilla kertonut, että olen asunut useissa paikoissa
pääkaupunkiseudulla ja kehyskunnassa. Ehdin työskentelemään myös useassa
työpaikassa. Työssä kulku toisella paikkakunnalla eli pendelöinti on minulle
tuttua. Paljolti kulkuvälineenä oli henkilöauto, koska mielekkäitä
joukkoliikenneyhteyksiä ei aina ollut.
On paljon elämäntilanteita, joissa henkilöauto on
tarpeellinen. En halua lähteä mestaroimaan, kuka saisi autoa käyttää kuka taas
ei. Auto kuitenkin tuo paljon ongelmia. Rakentamista ohjataan siten, että
kaavoihin laitetaan määräyksiä siitä, kuinka monta autopaikkaa asuntoja
rakennettaessa on tehtävä. Autopaikkojen tekeminen on kallista puuhaa.
Saattavat maksaa jopa kymmeniä tuhansia. Henkilöauto seisoo parkkipaikalla
keskimäärin 95% elinajastaan ja kun sillä ajetaan, on matkustajamäärä 1,4 kuljettaja
mukaan lukien. Kovin kustannustehokkaasta kulkumuodosta ei siis ole kysymys.
Helsingin kantakaupungissa autottomien talouksien määrä on
noin puolet. Autottomuuden on sanottu olevan jopa nykyhetken trendi. En tiedä
kenen idea tämä on alun perin, mutta haluan tuoda tämän kuitenkin esille. Idea
olisi sellainen, että autojen pysäköinti ei olisi asuntoyhtiöiden velvollisuus,
vaan pysäköinnin järjestämisestä huolehtisivat erilliset yhtiöt, jotka
toimisivat markkinahinnoittelulla. Kukin autonomistaja sitten ratkaisisi omalta
kohdaltaan, tuoko auton omistaminen vastaavasti lisäarvoa. Ilman
autopaikkavelvoitetta rakennettavien asuntojen pitäisi sitten olla halvempia.
Joukkoliikennettä voidaan kehittää lisäämällä ja
parantamalla kiinteitä linjoja tai esimerkiksi tihentämällä vuorovälejä.
Kiinteitä linjoja pitäisi kuitenkin pystyä täydentämään erilaisilla
erikoispalveluilla, jotka perustuisivat asiakkaan erikoistarpeisiin. HSL on
tehnyt Kutsuplus-kokeilun. Kannattavuus ei kuulemma ole ollut tarpeeksi hyvä.
Kokeilua on arvioitu ja ehkä kannattavuutta voidaan parantaa.
Liikenteen osuus kasvihuonepäästöistä on noin viidennes.
Autojen käyttövoima ei tulevaisuudessa ehkä enää ole öljy. Korvaavia
käyttövoimia kehitetään. Niitä ovat esimerkiksi biopolttoaineet, akkuun
varastoitu sähkö ja vety. On ilmeisesti merkkejä siitä, että akkukäyttöiset
sähköautot ovat tällä hetkellä vahvimmilla. (Itse olen luullut, että vety olisi
tulevaisuutta.) Kaupunki voisi ehkä varovaisesti subventoida näitä
vaihtoehtoisia käyttövoimia esimerkiksi pysäköintimaksupolitiikallaan. Tosin
tekniikan kehityksen kaikkia kiemuroita on vaikea ennustaa ja on vaara, että
veikataan niin sanotusti väärää hevosta.
Kaupalliset palvelut ovat siirtyneet korttelikaupoista ja
kaupunkitavarataloista ”pelloille”. Yhteiskunnan on ehkä vaikeaa pystyä
kehitystä täysin kääntämään. Pitäisiköhän meidän asiakkaiden ohjata omalla
ostokäyttäytymisellämme kehitystä?
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti